Wat is jouw drijfveer?

“Waarom vind jij je werk eigenlijk zo leuk? Ik wil dat ook!!” Dat vroeg een van mijn vriendinnen mij een aantal maanden geleden. Tja, wat moet ik daar op antwoorden? Sinds ik als zelfstandig ondernemer werk, doe ik vooral nog de dingen die ik leuk vind. Maar dat is een te makkelijk antwoord waarschijnlijk, het zegt niks over mijn innerlijke drijfveer. Want hoe gepassioneerd ik vroeger altijd was over het bibliotheekwerk, zo bevlogen ben ik nu als het gaat om kinderen laten kennismaken met techniek en (digitale) technologie.

Bibliotheek

Ik heb altijd gezegd dat mijn hart bij de bibliotheek ligt. Ik voel op alle manieren de reden waarom de bibliotheek bestaat. Of het nu gaat om geletterdheid en leesplezier, over burgerschap of digitale inclusie of over een leven lang ontwikkelen. Het zit in mijn dna. En ik heb mijn vak marketing en communicatie (en mijn gezonde verstand 😊) gebruikt als middel om een bijdrage te kunnen leveren. Waar we ons 10 – 15 jaar geleden nog afvroegen of de bibliotheek nog bestaansrecht zou hebben in de toekomst, kunnen we die vraag nu volmondig met ja beantwoorden. Want hoe groter onze welvaart, hoe groter de kansenongelijkheid in de samenleving. En dan blijkt maar al te duidelijk hoe belangrijk het is dat je als persoon de basisvaardigheden beheerst. Het is goed dat je jezelf kunt redden in het dagelijks leven. Goed dat je jezelf ontwikkelt. Goed voor je eigenwaarde: ik kan dit! Overigens moet je dan nog steeds ‘de kans’ krijgen, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Techniek

De overstap naar techniek en maakonderwijs lijkt enorm, maar niets is minder waar. Ook daarin gaat het over de ontwikkeling van mensen, over iets kunnen, over eigenwaarde. Veel kinderen (en volwassenen ook trouwens) komen op geen enkele manier meer in aanraking met techniek. Zij hebben geen schuur thuis waarin ze naar hartenlust kunnen klooien, geen ouder als voorbeeld die iets dat kapot is maakt (in plaats van weggooien). Zij hebben thuis nooit gespeeld met blokken of LEGO, geen handvaardigheidslokaal op school waar ze kunnen zagen, timmeren en solderen. Maar techniek is wél overal om ons heen, dat blijkt wel uit dit filmpje. En dan kom je al snel op het nijpende tekort aan technisch geschoold personeel. In de banen van de toekomst zal techniek en (digitale) technologie bijna altijd een rol spelen. Hoe maak je kinderen daar warm voor?

Goud in handen

In Gouda werk ik vanuit verschillende opdrachten aan de uitdaging om kinderen te laten kennismaken met én enthousiasmeren voor techniek en (digitale) technologie. Ik ben van mening dat we met de Techniekwerkplaats in de Chocoladefabriek goud in handen hebben. Een prachtige, inspirerende leeromgeving met uitdagende materialen en deskundige lesgevers. We maken gebruik van de STEAM aanpak, gericht op onderzoekend en ontwerpend leren, het liefst vanuit een open vraag. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk en er is geen sprake van goed of fout. Voor kinderen werkt dit ontzettend motiverend. Ze kunnen zich op deze manier optimaal ontwikkelen in de 21e-eeuwse vaardigheden die zo belangrijk zijn voor de banen van de toekomst. Daarnaast is het heerlijk voor kinderen om te ervaren dat ze iets kunnen, dat ze iets kunnen maken dat werkt, en dat ze ook begrijpen waarom het werkt.

Ontwikkeling

Terug naar de vraag van mijn vriendin. Wat mij drijft is de ontwikkeling van mensen, en dan het liefst die van kinderen. Dat ze met een open, nieuwsgierige houding naar de wereld om zich heen kijken. Dat ze kunnen kennismaken met iets dat ze nog niet kennen, dat ze nieuwe dingen proberen. Dat ze trots op zichzelf kunnen zijn als ze iets kunnen of als ze begrijpen hoe iets werkt. Dat ze in de flow komen, of het nu gaat om lezen of het uiten van hun creativiteit. Daarom vind ik mijn werk leuk, of het nu in de Bibliotheek is of met techniek te maken heeft. Overigens is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Ook ik kan (heel) gefrustreerd raken als iets niet lukt of als het tegenzit. Dan vind ik mijn werk even niet zo leuk. Maar het doet dan niets af aan mijn innerlijke drijfveer. Wat is die van jou eigenlijk?

Inspirerende kijktips

TED talk van Mihaly Csikszentmihalyi over het FLOW model

In animatie vertelt Sir Ken Robinson over Changing Education Paradigms

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *