STEAM in de Bibliotheek: een gouden kans!

STEAM

Dit voorjaar, tijdens de eerste lockdown, kwam mijn buurjongetje Djurre (groep 3) regelmatig met zijn schoolwerk bij mij. Samen lezen en taaloefeningen doen, of gewoon kletsen en nieuwe woorden ontdekken. Djurre heeft een taalontwikkelingsstoornis, wat betekent dat taal in zijn hersenen minder goed wordt verwerkt. Hij heeft moeite met (duidelijk) praten en het begrijpen van taal.

Iedereen weet dat goede taalvaardigheden belangrijk zijn. Om jezelf te kunnen redden en op een volwaardige manier te kunnen deelnemen aan de samenleving. Maar hoe frustrerend kan het zijn om als jongetje van 7 jaar dag in dag uit bezig te moeten zijn met iets waar je helemaal niet goed in bent. Dan breekt mijn hart… want hij heeft zoveel andere talenten die hij zou kunnen ontwikkelen.

Die talentontwikkeling komt gelukkig terug in het nieuwe Bibliotheekconvenant 2020-2023 dat sinds begin oktober van kracht is. Daarin hebben bibliotheken en overheden vastgelegd dat zij zich gezamenlijk gaan inzetten voor leesbevordering, digitale inclusie én een leven lang ontwikkelen. Een voorbeeld van dat laatste zijn maakplaatsen in de Bibliotheek, waar kinderen door onderzoekend en ontwerpend leren hun talenten kunnen ontwikkelen.

Maar hoeveel bibliotheken zijn er eigenlijk met een aantrekkelijke, goedlopende maakplaats? Veel bibliotheken bieden (ad-hoc) workshops aan waarin kinderen kennismaken met robotica, programmeren of andere technologieën. Maar hoe leren ze om die kennis toe te passen in het dagelijks leven?

Heel anders is dat bij STEAM, dat staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. STEAM biedt een scala aan nieuwe technologieën en vaardigheden, waarbij het leerproces belangrijker is dan het product. Kinderen gaan aan de slag met leuke en inspirerende challenges waarin ze al hun creatieve talent en technologisch inzicht kunnen aanwenden om tot een oplossing te komen. Dat kan met hamer en zaag, met karton en plakband, en met technologische toepassingen.

Een gouden kans lijkt mij, om als Bibliotheek STEAM aan te bieden in de maakplaats. En niet alleen omdat het past binnen het nieuwe Bibliotheekconvenant, maar ook omdat het aansluit bij een aantal andere, belangrijke ontwikkelingen. Denk aan het nieuwe curriculum voor het onderwijs waarbij nieuwe leergebieden als Digitale Geletterdheid en Mens & Natuur ingaan op technologie en computational thinking. Of het Techniekpact waarin overheid, bedrijfsleven en onderwijs de handen ineen slaan om werken in de techniek te stimuleren. Er liggen volop mogelijkheden voor de Bibliotheek op het gebied van Publiek-Private Samenwerking (PPS) en in de ondersteuning van het primair onderwijs, die vanaf 2020 al op structurele wijze aandacht moeten besteden aan Wetenschap & Techniek.

Ik heb onlangs een businesscase over deze ‘gouden kans’ geschreven, omdat ik echt geloof dat de Bibliotheek iets kan met deze ontwikkelingen. De Bibliotheek zou zich het complete leergebied van Digitale Geletterdheid moeten toe-eigenen, met STEAM als aantrekkelijke invulling daarvan. Met een landelijke spreiding en warme contacten in het Primair Onderwijs is de Bibliotheek een onmisbare partner. Ik kan er ontzettend bevlogen over vertellen en wil bibliotheken graag helpen om hierop beleid te maken 😊.

Terug naar mijn kleine vriend Djurre. Taal is voor hem lastig, maar hij heeft zoveel andere talenten. Hij kan ontzettend goed wielrennen, is niet bang en weet zich altijd helemaal te geven. Hij helpt zijn vader met het metselen van een muurtje en stenen te sjouwen in de tuin. Hij is attent en zorgzaam voor zijn omgeving. Hij is nieuwsgierig en stelt vragen. En daarmee gaat hij er zeker komen, als hij maar mág en kán leren waar zijn talenten liggen. Is het niet op school, dan in ieder geval in de Bibliotheek!

4 gedachten over “STEAM in de Bibliotheek: een gouden kans!”

    1. Dankjewel! Ik hoop wel wat reacties te krijgen ja 🙂 Ik zal je de volgende keer het hele verhaal vertellen. Tot snel!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *